Tafelen is een belangrijke functie. Spelers en scheidsrechters verwachten van jou dat de scores, de tijd en fouten eerlijk worden bijgehouden. Als je bent ingedeeld volgens het schema dan moet je een kwartier voor de wedstrijd aanwezig zijn. Achter de tafel moeten een paar functies uitgevoerd worden:
- het bijhouden van het digitale wedstrijdformulier (op de tablet)
- het bijhouden van de tijd, scores en fouten (op het scorebord)
- bij de heren 1 wedstrijden is nog een derde functie nodig: het bijhouden van de 24 seconden klok.
Hoe werkt deze instructie?
De drie functies van het tafelen hebben een eigen uitleg nodig. Daarnaast moet je als tafelaar opletten welke signalen de scheidsrechter geeft. Bijvoorbeeld bij een driepunter (twee handen omhoog). Klik op de link voor meer informatie.
1. de tablet |
2. het scorebord |
3. de 24-seconden klok |
4. signalen van de scheidsrechter |
Wil je meer weten over deze functies? Kijk dan op de website van de Nederlandse basketbalbond. Daarnaast hebben andere basketbalverenigingen soms ook instructies op hun website geplaatst, met een Google zoekopdracht kom je een heel eind. Voor de instructies van Rebound’73 is dankbaar gebruik gemaakt van de uitleg door Lay Back Kampen, Snipers Zeewolde, BC Lions en de NBB.
De tablet
De scheidsrechter controleert op de tablet of alle spelersnummers zijn ingevuld. Is de starting five aangegeven? Is de aanvoerder aangewezen? Hij zet het wedstrijdverslag voor jou klaar. Als er dan nog iets niet klopt, blokkeert het wedstrijdformulier en geeft een melding. Verder zit er in de app nog een klokje, maar die gebruiken we niet bij Rebound.
Op internet zijn meerdere handleidingen beschikbaar:
- Sportlink (YouTube filmpje)
- Document opleidingen bij CobraNova (PDF)
- Wedstrijdformulier De Snipers (PDF)
WIE, WAT, OK
De volgorde van handelingen op de tabel is bijna altijd (1) wie (2) wat (3) ok
Voorbeeld 1: een score invoeren
- wie: speler nummer 3 maakt een score
- wat: +2 punten op de tablet
- ok
Voorbeeld 2: een fout tijdens een schotpoging
- wie: speler nr. 5 maakt een fout tijdens op een schotpoging
- wat: p2 op de tablet
- ok
Voorbeeld 3: een normale fout, geen schotpoging
- wie: speler 2 maakt een fout (en scheidsrechter geeft de bal aan de zijkant)
- wat: P0 op de tablet
- ok
Voorbeeld 4: de coach vraag een time-out
- de coach van Warriors vraagt om een time-out bij de tafel
- als de scheidsrechter het time-out signaal geeft, klik jij op het klokje van dat team. De minuut gaat lopen
- klik op ‘OK’
Voorbeeld 5: teamfouten en persoonlijke fouten
- als een team in 1 kwart de 4e persoonlijke fout heeft gemaakt, dan geef de app dit aan
- meldt dit aan de scheidsrechter, je zet het rode bordje neer bij het team met 4 teamfouten
- elke volgende fout in dit kwart betekent twee vrije worpen
- in het nieuwe kwart staan de teamfouten weer op nul. Persoonlijke fouten blijven staan
Voorbeeld 6: foutje gemaakt? Geen paniek
Je kunt altijd een foutje ongedaan maken. Klik op de regel en daarna op het prullenbakje.
Het grote en kleine scorebord
In de sporthal Sypel 3 zijn twee scoreborden. Deze hebben een eigen bediening. Als je even kort voor de wedstrijd oefent met de knoppen dan wijst het zichzelf. Eventueel kun je hulp vragen bij iemand die het al vaker heeft gedaan.
- Het kleine bedieningskastje is eigendom van de gemeente. Het model is Favero console-700 en kan draadloos worden gebruikt voor zowel het grote scorebord als de 24 seconden klok.
- De grote bedieningskast is eigendom van Rebound’73. Het model is Velleman WT3116
De 24-seconden regels en bediening van de klok
Vanaf de senioren derde divisie is een 24-seconden klok verplicht. In het schema voor tafelen en fluiten is dat aangegeven. De bediening van deze klok vraagt wel wat oefening en kennis. Want wanneer start en stop je de klok? Welke signalen geeft de scheidsrechter die belangrijk zijn voor de 24-seconden regel?
Starten van de schotklok | Stoppen van de schotklok | Een ‘nieuwe 24’ |
|
|
|
In bepaalde gevallen moet de schotklok op 14 seconden worden gezet. Hiervoor moet je het spel goed volgen want de scheidsrechter geeft dit niet aan.
Het aanvallende team blijft in balbezit na een gemist schot | De tegenstander komt in balbezit na een schot |
|
|
Om dit goed in de vingers te krijgen, hierbij nog even een aantal eenvoudige spelsituaties. Schrik er niet van 🙂 Je hebt het snel in de gaten:
Spel gestopt bij seconde | Spel starten bij seconde | Wat is de situatie? |
19 | 24 | Scheids geeft aan dat de verdediger ‘voetbal’ heeft gedaan |
18 | 24 | Scheids geeft aan dat de verdediger een fout heeft gemaakt |
8 | 24 | Aanvaller raakt of mist schot, verdediging heeft de rebound |
6 | 14 | Aanvaller mist schot, maar zijn team heeft de rebound |
Signalen van de scheidsrechter
De meeste scheidsrechter nemen de moeite om naar de tafel te komen en zeggen wat je moet noteren. Echter kan dit niet altijd en soms is er ook teveel lawaai in de zaal waardoor je het niet verstaat. Daarom geven ze signalen naar de tafel. De belangrijkste signalen zijn:
Wat je moet eten over U12 wedstrijden
- De wedstrijd bestaat uit 8 x 4 minuten (perioden)
- Tussen iedere periode 1 minuut rust
- Tussen de 4e en 5e periode 10 minuten rust
- Slangenmodel: iedere speler moet evenveel spelen. Coach vult het wisselformulier voor de wedstrijd in. Scheidsrechters controleren de deelname.
- Geen wissels en time-outs tijdens de wedstrijd.
- Bij blessures wel wisselen.
- Geen verlenging bij gelijkspel.
- Op de tablet klik je na elke periode op de volgende periode (8 in totaal).
Wat je moet weten over wedstrijden U14 en ouder
- Basketbalwedstrijd bestaat uit 4 x 10 minuten (kwarten)
- Tussen het 1e en 2e kwart en het 3e en 4e kwart een pauze van 2 minuten
- Tussen het 2e en 3e kwart een pauze van 10 minuten
- Bij gelijke stand wordt er verlengd met 5 minuten. Indien weer gelijke stand, dan opnieuw 5 minuten verlenging tot er een winnaar is
- Op de tablet klik je na elk kwart op het volgende kwart (1/2/3 of 4)
- Na afloop van de wedstrijd legt de scheidsrechter de wedstrijd vast!
Wat je moet weten over teamfouten en persoonlijke fouten
- Als het totaal aan persoonlijke fouten van een team in een kwart (of periode) is opgelopen naar vier teamfouten, dan geeft de App dit aan (er verschijnt een regel in beeld, klik op OK). Je meldt dit aan de scheidsrechter en je zet het rode bordje neer bij het team met vier teamfouten.
- Elke volgende fout in dit kwart (of periode) is een P2. Andere team krijgt twee vrije worpen.
- In het nieuwe kwart (of periode) staan de teamfouten weer op nul. Persoonlijke fouten blijven wel staan.